Aquest bloc voldria ajudar, com una aportació a l'arqueologia del paisatge, a crear una relació d'elements d'arquitectura i enginyeria popular del Ripollès.



diumenge, 17 de juliol de 2011

El camí ramader del Lluçanès al Ripollès / 1

Aquest any en els cursos d'estiu de la Universitat de Vic era previst un curs que pretenia fer el recorregut del camí ramader del Lluçanès al Ripollès. 

Malgrat que no hem assolit un nombre d'alumnes suficients per fer el curs, un petit grupet d'entusiastes (Josep Sagués, Llorenç Manso, Josep M. Colomer i Antoni Llagostera), hem decidit fer aquest camí en quatre etapes.

La programació prevista és la següent:

Dijous, dia 7 de juliol de 2011:
Tram entre Alpens i les Llosses
(Distància aproximada: 8 quilòmetres. Distància entre el punt més alt i més baix: 292 m. alt.).

Divendres, dia 8 de juliol de 2011:
Tram entre les Llosses i coll de Merolla
(Distància aproximada: 16 quilòmetres de recorregut. Distància entre el punt més alt i més baix: 328 m alt.).
Dilluns, dia 11 de juliol de 2011:
Tram entre coll de Merolla i Maians
(Distància aproximada: 7 quilòmetres. Distància entre el punt més alt i més baix: 356 m alt.).

Dimarts, dia 12 de juliol de 2011:
Tram entre Maian i pla d'Anyella
(Distància aproximada: 16 quilòmetres. Distància entre el punt més alt i més baix: 502 m alt.)

L'objectiu es fer una aproximació, de manera monogràfica, a un dels més importants camins ramaders de Catalunya, el del Lluçanès, en el seu pas pel Ripollès.

Estem davant un camí ramader que portava ramats des de les planes del Vallès o els monestirs de Santes Creus i Poblet, fins l'alta muntanya ripollesa.

Aquesta actuació forma part d’un estudi més ampli, que abasta tot el paisatge romànic, centrant l’atenció en un dels elements bàsics, els camins. En aquest cas a un tipus de camí molt específic, un camí ramader de gran nomenada i abast.

En el curs del trajecte del camí ramader prestarem especial atenció als elements primordials d'un camí: hostals, ponts, obres de pavimentació i empedrats, encintament dels camins, margeres, murs de contenció, escales, fonts, basses, passeres,...); així com a altres elements del camí: la seva orografia, els colls, la seva configuració física,... .

Un part important el proejcte consisteix en fer el camí ramader per on discorria realment, obviant les pistes forestals oberts més recentment i els camins carreters tradicionals.